
SAIL Amsterdam 2025 roeierssaluut
Roeierssaluut op vrijdag 22 augustus 2025
Dit jaar viert de ARB haar 100-jarige jubileum en beleeft Amsterdam haar 750-jarige bestaan. Als onderdeel van de festiviteiten staat ook SAIL weer op het programma.
SAIL 2025 is het 10e jubileum van dit evenement en zal plaatsvinden van 20 tot 24 augustus 2025: www.sail.nl
Zoals bij alle voorgaande keren mogen wij als roeiers langs de zeilschepen in de IJ-haven varen, het zogeheten Roeierssaluut. Dit gaan we doen op vrijdag 22 augustus in de ochtend. We mogen van 9 tot 10 uur langs de zeilschepen varen.
Alle deelnemende ploegen verzamelen tussen 7:30 en 8:00 uur op de Amstel voor de Torontobrug. Vanaf dat punt wordt er in kiellinie naar de IJhaven gevaren. Na het roeierssaluut wordt er ook weer in kiellinie terug naar de Amstel gevaren en vervolgens terug naar de gastverenigingen. Er mag na het bezoek geen roeitocht door de grachten gemaakt worden i.v.m. de te grote drukte op het water. De te volgen route zal later nog gepubliceerd worden.
Inschrijving vanaf mei 2025, echter beperkt tot 90 roeiboten en beperkt aantal per vereniging
Deelname
Vanwege de grote drukte op het water tijdens SAIL mogen wij maar met een maximum van 90 roeiboten ons saluut brengen. Omdat we verwachten dat er veel roeiers willen deelnemen moeten we helaas het aantal deelnemers per vereniging beperken. De verenigingen kunnen met een beperkt aantal ploegen deelnemen:
De verenigingen die een rol als gastheer vervullen mogen elk deelnemen met maximaal 5 boten, dit gaat om De Amstel, De Hoop, Poseidon, RIC en Willem 3.
Alle andere verenigingen mogen met maximaal 3 boten meedoen. Zij kunnen nog extra ploegen inschrijven. Als op 1 juni nog niet alle 90 plaatsen vergeven zijn, wordt er onder de extra ploegen geloot te beginnen met 1 ploeg per vereniging.
Inschrijven
De eerste inschrijfperiode loopt van 1 mei tot 1 juni. Als er dan nog plekken over zijn dan volgt een tweede ronde waarin het nog beschikbare aantal zal worden verloot. Vanuit politie en havenbeheer zijn vanwege de veiligheid per ploeg de volgende gegevens nodig:
de verenigingsnaam
alle namen van de deelnemers (roeiers + stuur) en hun mobiele nummers
een mobiel nummer van een contact in noodgevallen
welke boot de ploeg meeneemt*
Inschrijving kan alleen door verenigingen worden gedaan, vanuit een contactpersoon van de vereniging. Inschrijfgeld is 15 euro per deelnemer (roeiers + stuur). De rekening voor het inschrijfgeld wordt na 1 juni verstuurd naar de verenigingscontactpersonen. Ook alle verdere communicatie loopt via hen.
Hierbij de link naar het inschrijfsysteem voor het Sail Roeisaluut: https://www.ricamsterdam.nl/sail-roeierssaluut-2025/
* Er zijn heel weinig leenboten in Amsterdam. Die gaan we verdelen onder verenigingen die geen eigen botentransport hebben of kunnen regelen. Na 1 juni worden de beperkte hoeveelheid leenboten toegewezen. Ga er dus vanuit dat je een eigen boot mee moet nemen.
Boten
Ploegen kunnen deelnemen in gestuurde C-boten of Wherry’s (geen boord): C4*, C3* of een gestuurde wherry 2, 3 of 4. Van deelnemers wordt ruime roeiervaring verwacht. De drukte op het water is vergelijkbaar met de grachten in Amsterdam bij Koningsdag. De stuur moet zich comfortabel voelen om de boot in die drukte te manoeuvreren. Roeiers moeten snel en adequaat commando’s kunnen opvolgen. De stuurman/-vrouw is verplicht om een reddingsvest te dragen en een fluoriserend jack. De ploeg moet ten allen tijde de aanwijzingen van de organisatie opvolgen. Als een ploeg dat niet doet, wordt de vereniging van de betreffende ploeg van deelname uitgesloten bij een volgend saluut tijdens SAIL.
Regels & veiligheid
Deelnemende boten zullen gedurende de tocht vanaf de Amstel tot terugkeer op de Amstel begeleid worden door drie gemotoriseerde begeleidingsboten, elk met 2 begeleiders + megafoon + portofoon + ehbo kit. Er gaat een fotograaf mee op een vierde begeleidingsboot.
Op diverse punten langs de aanvaarroute (bv bruggen), zullen begeleiders staan met een megafoon om instructies te geven aan deelnemende boten. Begeleiders staan met elkaar in contact met portofoons. Ook zullen zij een lijst met telefoonnummers krijgen om eventueel contact te houden met elkaar.
De leidende begeleidingsboot zal ook een marifoon aan boord hebben voor contact met politie en havendienst.
Deelnemende boten zullen door middel van een speciaal Sailvaantje herkenbaar zijn als officiële deelnemer.
Elke boot krijgt een nummer.
Boten mogen geen reclame-uitingen hebben.
Programma en route
Begeleiding & veiligheid
7:30 – 8:00
De deelnemende boten vertrekken op vrijdagochtend 22 augustus rond 7:30 uur vanaf de Amsterdamse roeiverenigingen. Rond 8 uur verzamelen ze in kiellinie tussen de Torontobrug en Roeivereniging de Hoop op de Amstel. Om 8 uur begint de groep te varen. Boten die om 8:30 uur niet bij de Torontobrug zijn, kunnen niet meer meedoen.
Begeleidingsboten voor, midden en achter de groep boten.
8:00 – 9:00
Na de Torontobrug gelijk stuurboord de vaart langs de Mauritskade in. Deze wordt gevolgd tot molen De Gooyer waar twee keer bakboord om de molen gevaren wordt de Nieuwe Vaart in. Voor de brug bij het Scheepvaartmuseum wordt gewacht tot rond 9 uur toestemming gegeven wordt door de SAIL organisatie om het Oosterdok op te varen.
Op beide bruggen zullen twee begeleiders staan met megafoon om als het voorste deel van het konvooi vertraagd wordt de boten er achter ook afgeremd worden zodat een eventuele chaotische opstopping op de Nieuwe Vaart voorkomen kan worden.
9:00 – 10:00
Vanaf dit punt wordt continu doorgevaren via de Oosterdoksdoorgang gelijk stuurboord de IJhaven in. In de IJhaven wordt stuurboord aangehouden. De boten draaien aan het eind van de haven en varen langs andere oever terug.
Vanaf de IJhaven draait iedereen bakboord uit het IJ op en gelijk weer terug door de Oosterdoksdoorgang het Oosterdok in en vervolgens weer de Nieuwe Vaart in.
De begeleidingsboten zorgen ervoor dat er doorgevaren wordt en er geen opstoppingen ontstaan.
Roeiers /stuurtjes mogen niet gaan staan, om de beurt fotograferen mag zolang de boot blijft voortgaan en geen opstopping veroorzaakt.
Alle boten moeten voor eigen veiligheid om 10 uur terug zijn op het Oosterdok vanwege opkomende boten die dan niet meer zijn tegen te houden.
Op dit stuk zal aan de reddingsbrigade gevraagd worden de veiligheid van de roeiboten tussen het overige verkeer te ondersteunen.
Terug
Programma & route
Begeleiding & veiligheid
10:00 – 11:00
Vanaf de Nieuwe Vaart gaat iedereen via de Enterpotdoksluis bakboord uit het Entrepotdok in langs de zuidkant van Artis. Op dit deel is de kade zodanig laag dat roeiboten er kunnen aanleggen voor een eventueel sanitaire stop. Langs de Sarphatistraat zullen dixies of een toiletwagen geplaatst worden. Vervolgens via Plantage Muidergracht en Nieuwe Keizersgracht terug naar de Amstel. Via de Amstelsluizen terug naar de diverse vertrekverenigingen.
Begeleidingsboten voor, midden en achter de groep boten.
Het is niet toegestaan af te wijken van de route, omdat de drukte in de stad met andere SAIL bezoekers tot onveilige situaties kan leiden.